Aktualnie sprężyny możemy podzielić na kilkanaście rodzajów. Jednym z nich jest sprężyna śrubowa. Do jej wytworzenia zastosowano drut okrągły. Dopuszczalne jest także zastosowanie drutu tak zwanego prostokątnego. Sprężyny tzw. śrubowe mogą być stożkowe bądź też walcowane. Sprężyna, która w trakcie pracy jest przez nas ściskana, to sprężyna naciskana. One także są stożkowe bądź też walcowe. Sprężyna tzw. napędowa za to jest sprężyną, która jest uznawana za akumulator mocy w rozmaitych mechanizmach. Na ogół spotykamy ją w systemach zegarowych.
Jeżeli chodzi o zegary, to w nich na ogół wykorzystuje się sprężyny spiralne, taśmowe. Tworzywem, z którego jest ona stworzona jest specjalna stal sprężynowa.
Jeżeli nie jesteś pewien, czy zamieszczone na niniejszej stronie wiadomości są wystarczająco precyzyjne, to zobacz źródło (https://www.eogniwa.pl/kategoria/lancuch-do-wciagnikow), które użyto do napisania tego artykułu.
Sprężyna napędowa ma już więcej niż 600 lat. Wciąż realizuje postawione przed nią zadania, choć posiada parę wad. Jedną z wad jest nierówny moment napędowy. Stad też czasem zegar coraz mniej dokładnie odmierza godziny i minuty.
W mechanizmach zegarowych spotykana jest również często sprężyna spiralna, która stworzona jest z taśmy stalowej. Przez minione trzydzieści lat były one najbardziej wziętymi sprężynami. Ich wziętość obecnie zaczyna jednak spadać, gdyż zegary mechaniczne są powoli wypierane przez zegary elektroniczne, które są obecnie uznawane za te najbardziej przyszłościowe. Pomimo to są one nadal często spotykane. Wystarczy tylko spojrzeć na pierwszy lepszy zegarek z modułem mechanicznym.